برنامه ی ورزشی شش هفته ای CrossFit می تواند حساسیت به انسولین را در دیابت نوع 2 بهبود بخشد

16مه 2018 - یک برنامه ی شش هفته ای ورزشی CrossFit منجر به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 گردید.
CrossFit  نوعی مداخله ی ورزشی استقامتی و مقاومتی است که جلسات آن بین 8 تا 20 دقیقه بطول می انجامد، این ورزش در سال های اخیر محبوبیت فراوانی یافته است.
تحقیقات قبلی نشان داده است که CrossFit باعث تقویت عملکرد سلولهای بتا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود و یافته های این تحقیق جدید نشان دهنده مزایای بیشتر این نوع تمرین ورزشی است.
گروه کوچکی متشکل از 13 فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاق مبتلا به دیابت نوع 2 در این برنامه ی شش هفته ای شرکت کردند، میزان قند خون و حساسیت آنها به انسولین قبل و بعد از این مداخله ی ورزشی بررسی شد.فشار خون و شیمی خون آنها نیز برای پیش بینی میزان خطر بیماری قلبی که این افراد را تهدید می کند، بررسی گردید.
نتایج آزمایشات پس از شرکت در این تمرینات ورزشی نشان دهنده بهبود حساسیت به انسولین بود که برای کنترل قند خون و عوامل خطر بیماری قلبی مهم است، زیرا افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی هستند.
یکی از جنبه های قابل توجه این یافته ها، میزان بهبود شاخص های سلامت این افراد بود که شبیه به تغییراتی است که از مداخلات ورزشی بیشتر از حد متعارف، انتظار می رود، در حالی که شرکت کنندگان زمان بسیار کمتری را صرف انجام تمرینات کراس فیت نمودند. در دستور العمل های بهداشتی 150 دقیقه فعالیت شدید هوازی متوسط در هفته به افراد توصیه می شود.
با این حال، محققان آمریکایی در این مطالعه، اندازه ی کوچک نمونه ها و میانسال بودن همه ی شرکت کنندگان در این مطالعه را به عنوان محدودیتهای آن تصدیق کردند. در نتیجه، آنها تاکید نمودند در تعمیم این نتایج به افراد سالمند باید احتیاط شود.
آنها افزودند كه نتایج حاصل از تحقیقات آینده نشان می دهد كه چگونه تمرینات ورزشی شدید می توانند مقاومت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 كاهش دهد.یافته های این مطالعه در مجله Experimental Physiology منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/may/six-week-crossfit-programme-could-improve-insulin-sensitivity-in-type-2-diabetes-91941458.html